Problematické blatníky
Koroze, neboli oxidace kovových materiálů, přidělává vrásky na čele každému z nás. Velké problémy způsobuje především motoristům, protože právě automobily jsou nejvíce vystaveny působení povětrnostních vlivů deště, sněhu, mrazu, technického posypu na vozovce a atmosférické vlhkosti.
Koroze se projevuje nejčastěji na podvozku, který však bývá speciálními technologiemi ošetřen tak, aby tomuto jevu odolával co nejdéle. Některá místa na karosérii jsou však problematická a tím ožehavým jsou i lemy blatníků. Ty jsou zhotoveny z ocelového plechu a opatřeny nátěrem shodným s karosérií. Nebývají opatřeny speciálním nástřikem, přesto jsou jedním z nejnamáhavějších dílů. Dochází k tomu vlivem otáčení kol, v jejichž vzorku se na pneumatikách jízdou sbírají a odstředivou silou uvolňují drobné kamínky a ty dopadají na plochu blatníku. Jeho okraj je tak často extrémně bombardován a plech tu koroduje již po několika letech od výroby vozu.
Zázračný odrezovač
Základem je důkladná prohlídka vozidla. Jakmile nalezneme první oděrky a náznak korozivního procesu, měli bychom podniknout kroky k jejímu odstranění. Nebezpečí tkví v tom, že se může oxidace poměrně rychle šířit, postupovat i do hloubky a po určité době vytvořit otvor, který pak vyžaduje odborný zásah tmelením a broušením.
Dříve se používal klasický odrezovač, který částečně pomohl, na něj se pak prováděl nátěr miniovou základovou barvou s obsahem síry (suříkem) a poté nástřikem barvy karosérie. Za krátkou dobu se však problém opakoval.
Dnes existuje poměrně sofistikované řešení – odrezovač s obsahem taninu. Jde o levný prostředek, ale nesmírně účinný. Po jeho nanesení dojde k chemické reakci i v hlubších vrstvách materiálu a samotný zoxidovaný plech pak tímto způsobem nahrazuje základovou barvu. Ochrana povrchu je dlouhodobá a velmi spolehlivá. Pochopitelně lze tento prostředek využít i k jiným účelům, např. k nátěrům ocelových částí plotů, pergol, zahradního nábytku atd.